Deli Zanimivo

Raznolikost spolnih identitet skozi čas

Raznolikost spolnih identitet skozi čas

S februarjem se začenja mesec zgodovine LGBTIQ+, ki ponuja priložnost za raziskovanje zgodovine, življenja in kulture v lezbičnem, gejevskem, biseksualnem, transspolnem, interspolnem in queer kontekstu. V organizaciji The Proud Trust, ki se posveča mladi LGBTIQ-populaciji, so raziskali raznolikost spolnih identitet skozi čas in v številnih kulturah po svetu našli zanimiva odkritja.


Ninauposkitzipxpe
Dolgo ime bi lahko prevedli v »ženske, ki so moškega srca«. Ninauposkitzipxpe so živele v severno peiganskem plemenu indijanske zveze Blackfoot (Črna noga) v južnem delu države Alberte v Kanadi in so bile prepoznane kot pripadnice tretjega spola. Rodile so se kot ženske in čeprav morda niso nosile »moških« oblačil, jim ni bilo treba živeti z družbenimi omejitvami, ki so veljale za ženske.

 

Guevedoche
Otroku ob rojstvu navadno določimo spol glede na njegova zunanja spolovila. Nekaterim ženskam lahko v puberteti zraste penis, iz njihove notranjosti pa se spustijo testisi. To je nenavadno pogosto pri prebivalcih vasi Salinas v Dominikanski republiki, ki se v takšnih primerih lahko odločijo, ali bodo v prihodnje živeli kot »moški«, »ženska« ali kot tretji spol – »guevedoche«.

 

Hijra
Hijre so že stoletja del južnoazijskih kultur. To so ljudje, ki so bili rojeni kot moški in živijo svoje življenje kot ženske. Med kolonizacijo, ko so v Indiji vladali Britanci, so leta 1897 sprejeli zakon, ki je nošenje oblačil nasprotnega spola opredelil kot kaznivo dejanje. Hijre so bile izgnane iz družbenega okolja in šele leta 2014 so v Indiji sprejeli zakon, ki jih je priznal kot »tretji spol«.

 

N’Nonmiton
N’Nonmiton, včasih jih imenujejo tudi Dahomey Amazons, je bil ženski vojaški polk, ki je deloval do konca 19. stoletja v današnji Republiki Benin v Afriki. Vojakinje so bile strogo usposobljene, v uniformah in opremljene s pištolami. Polk je nekoč štel skoraj 6.000 vojakinj, kar je približno tretjina celotne beninske vojske. Po različnih poročilih so vsi vojaki utrpeli več porazov, vendar pa so bile ženske pripadnice vojske vedno ocenjene kot pogumnejše in učinkovitejše od moških.

 

Bissu, Calalai in Calabai
Ljudstvo Bugi, ki živi na južnem delu otoka Sulavezi in v Indoneziji, prepoznava tri spole (moški, ženski in interseksualni) ter pet spolnih identitet: moški, ženske, bissu, calabai in calalai.
Bissu velja za »transcendentni spol«, ki zajema vse spole ali pa nobenega od njih. Te osebe služijo ritualnim vlogam v tamkajšnji kulturi, včasih jih enačijo z duhovniki.
Calalai so osebe, ki so se rodile kot ženske, vendar se identificirajo kot moški, Calabai pa so se rodile kot moški, a živijo kot ženske.

 

Sistergirl in Brotherboy
V avtohtoni kulturi v Avstraliji najdemo edinstvene staroselske skupnosti transspolnih oseb »Sistergirls« in »Brotherboys«, ki jih druži močan občutek njihove kulturne identitete.
Sistergirl je bil_a rojen_a kot moški z ženskim duhom, brotherboy pa kot ženska z moškim duhom.

Fa’afafine
V kulturi otočja Samoa že od nekdaj obstaja tretji spol »fa’afafine«, v dobesednem prevodu: »na način« (fa’a) »ženska« (fafine). To so osebe, ki so jih ob rojstvu določili za moške, vendar imajo močno žensko spolno identiteto. Ta je prepoznana že zgodaj v otroštvu, starši pa takega otroka vzgajajo kot deklice ali otroke tretjega spola. Ti otroci so povsem sprejeti tako v svojih družinah kot tudi širši družbi.

Mahu
V avtohtoni družbi Kanaka Maoli na Havajih je že dolgo pred prihodom kapitana Cooka obstajala tradicija več spolnih identitet. Mahu bi lahko bil katerikoli spol, vendar se uvršča nekam med moškim in ženskim spolom oz. lahko zajema kar oba. Družbena vloga mahujev je sveta; so poučevalci starih tradicij in obredov. Prihod Evropejcev z nazorom o zgolj dveh spolih ter kolonizacija Havajev sta skoraj odpravila domorodno kulturo, zato se mahuji danes soočajo z veliko diskriminacijo.

Nadleehi and Dilbaa
Kultura enega največjih indijanskih narodov Navaho priznava štiri spolne identite: Asdzaan – ženska ženska, Hastiin – moški moški, Nadleehi – ženski moški in Dilbaa – moška ženska.
Nadleehi v plemenski družbi niso bili izključeni, ampak so bili spoštovani, ker naj bi bila v eni osebi združena oba spola. Prvotno prepoznavanje več spolov in spolnih identitet pa je pri zahodnih priseljencih naletelo na zmedo. Zgodnji evropski osvajalci so šli tako daleč, da so nesrečne nadleehije celo vrgli psom, ki so jih brutalno pokončali.

Quariwarmi
V predkolonialni andski kulturi v Peruju so Inki častili Chuqui Chinchaya, dvospolnega boga. Quariwarmi so bili spremljevalci tretjega spola, ki so bogu v čast opravljali svete rituale. Quariwarmi šamani so nosili androgina oblačila kot »viden znak za tretji prostor, ki je vzpostavljal ravnotežje med moškim in žensko, sedanjostjo in preteklostjo ter življenjem in smrtjo«. Španski osvajalci so Qvariwarmije obravnavali kot spolne sprevržence.

Burrnesha
V močno patriarhalnem sistemu Albanije je še danes živa tradicija, ki omogoča osebam, ki so se rodile kot ženske, da živijo kot moški. Oseba postane burrneša (»zaprisežena devica«) z nepreklicno prisego, da bo živela v celibatu. Nato ji je dovoljeno, da živi kot moški, se oblači v moška oblačila, uporablja moško ime, nosi pištolo, kadi in pije alkohol, opravlja moška dela, ukazuje v gospodinjstvu, igra, poje in se druži z moškimi. Oseba lahko postane burrneša v kateri koli starosti, bodisi da bi zadovoljila svoje starše ali pa samo sebe.

Yirka-Lául
Ljudstvo Čukči v Sibiriji je skozi 19. stoletje vse osebe, ki so bile ob rojstvu prepoznane kot moški, vendar so se v življenju vedle kot ženske, obravnavalo kot šamane tretjega spola. Ti so najprej sprejeli »ženske« frizure, nato »ženska« oblačila in se na koncu poročili z moškimi. Čukči so šamane prezirali in sovražili, obenem pa so se jih tudi bali, saj so bili veliko močnejši od drugih šamanov.

 

Opombe:
* Ko govorimo o osebah, rojenih kot ženskah/moških, mislimo na osebe, ki jim je bil določen ta ali oni spol ob rojstvu.
** V članku predstavljamo, kako so različne spolne identitete obravnavale (ali jih še) nekatere kulture. O tem ne postavljamo nobenih vrednostnih sodb.
Vir fotografij in besedila: The Proud Trust
>

Obiščite nas

Slomškova ulica 25
1000 Ljubljana