Deli Zanimivo

Mesec LGBTIQA+ zgodovine: transspolnost v filmu

Mesec LGBTIQA+ zgodovine: transspolnost v filmu

Mesec februar je mesec LGBTIQA+ zgodovine. Na DIH-u smo se odločile_i v tem času objaviti 8 člankov, ki obravnavajo vse identitete v tej kratici – lezbijke, geje, biseksualne, transspolne, interspolne, kvir in aseksualne osebe ter vse ostale identitete, ki so zajete pod +. Članki ne bodo nujno obravnavali zgodovine neke spolne usmerjenosti ali spolne identitete, ampak bodo zgolj predstavljali en kratek vpogled, zanimivost, zgodbo ali drug prispevek, ki naslavlja specifično spolno usmerjenost ali identiteto.

Dobrodošle_i k branju.

Veliko filmov prikazuje LGBTIQA+ like in njihova življenja. Transspolne osebe niso izjema. V filmih so prikazane na različne načine, vendar še vedno obstaja več filmov, ki njih, njihova čustva in življenja prikazuje na napačen način, mnogokrat stigmatizirajoč. En nedavnih filmov s to tematiko je film Dekle. Z vami bi rade_i delile_i nekaj misli o filmu, ki pa so lahko tudi kritika marsikateremu drugemu filmu, ki prikazuje transspolne osebe.

Ob pregledu kritik filma Dekle najdemo poplavo pozitivnih komentarjev in recenzij s strani cisspolnih kritikov. Film je prejel kar nekaj nagrad, režiser in glavni igralec pa sta bila pohvaljena za svoje dobro opravljeno delo. Kljub temu pa filma nikakor ne moremo uvrščati med tiste, ki dobro predstavljajo transspolne teme. Težave se začnejo že pri izbiri igralk_cev. Za glavno vlogo, vlogo transspolne ženske, je bil izbran cisspolni moški, kar predstavlja zelo škodljivo prakso za trans skupnost in ohranja stigmo, da so ‘transspolne ženske zgolj moški v oblekah’. To pa je točno tisto razmišljanje, ki postavlja transspolne ženske v eno od skupin, ki so najbolj izpostavljene tveganju, da bodo umorjene.

Režiser se je na kritike odzval z odgovorom, da je za glavnega igralca izbral osebo na podlagi njegovih igralskih in plesnih sposobnosti, in da poziv za igralke_ce ni bil vezan na njihov spol. Poleg tega primerja izbor cis igralca kot trans lika z izborom heteroseksualnega igralca za vlogo gej osebe. S tem kaže, ne samo, da ni razmislil o kritikah, temveč tudi, da nima dovoljšnjega znanja o transspolnih temah in življenju transspolnih oseb, da bi lahko prevzel odgovornost za ustvarjanje filma, ki obravnava marginalizirano skupnost. Prav ta primerjava tudi kaže, da ne razume razlike med izkušnjo transspolne osebe od tiste, ki jo ima gej.

Transspolne_i igralke_ci imajo, poleg vseh drugih oblik diskriminacije, ki so jih deležne_i , manj možnosti, da dobijo službo/vlogo, ker niso ‘dovolj trans’. Režiserjeva razlaga o izbiri glavnega igralca pa predstavlja zgolj brezbrižen izgovor, ki ima lahko v primeru tega filma škodljive posledice.

Izbira igralca v filmu pa žal ni njegova edina slabost. Tudi portreti likov kažejo veliko količino mizoginije. Cisspolni moški v Larinem življenju, njen oče, zdravnik in psiholog, so predstavljeni kot osebe, ki ji nudijo veliko podpore, in to je lepo. Vendar v filmu ni nobene druge razkrite transspolne osebe, Lara pa ni prikazana, kot da bi bila povezana s trans skupnostjo. To nam pošilja sporočilo, da je podpora nekaj moških v njenem življenju in dejstvo, da živi v Belgiji, dovolj za zagotovitev medicinske tranzicije brez zapletov dokler bo ubogala, kar ji pravijo ljudje okoli nje. Doma je Lara predstavljena kot oseba, ki velikokrat skrbi za gospodinjstvo, moški v njenem življenju pa kot angeli, ki ne delajo napak. Na drugi strani pa so njene sošolke in rojakinje, najstnice, edine prikazane kot tiste, ki se z njo pogovarjajo zgolj na transfobne načine. Med drugim jo prisilijo, da se tušira v skupnih prostorih z njimi in kasneje, da jim pokaže svoj penis. Larina socialna mreža ne vključuje nobene_ga vrstnice_ka, ki bi jo podpiral_a, nobene_ga prijateljice_a, nobene skupnosti – prikazuje predvsem cis moške, ki Lari govorijo, kaj naj naredi in kako naj se počuti.

Prikaz Larine spolne disforije je osredotočen izključno na njene spolne organe, tako skozi zgodbo, kot z izbiro scen, brez kakršnegakoli poudarka na njenih čustvih ali psiholoških vidikih njene tranzicije. Samostojna kritičarka and trans ženska Cathy Brennan film opiše:

“Film Dekle igra v prid transfobov, saj Laro njena zavzetost za medicinsko tranzicijo pripelje do škodovanja sami sebi in do pohabljanja lastnega telesa. Med napornimi treningi baleta si penis s trakom zalepi med noge, kar privede do okužbe. Vrhunec filma grozo še stopnjuje v sceni, kjer si Lara poskuša sama odrezati penis trenutke po tem, ko njena družina zapusti hišo.”

“Gre za sceno, ki predstavlja hudo travmo, za katero si film ni prislužil pravice, da jo prikaže. Prikaz spolne disforije, ki ga je pripravil Dhont, je tako osredotočen na spolovila, da ne pokaže nobenega vpogleda v psihološke vidike psihologije trans punce. Da je vse to zreduciral na to eno dejanje pohabljanja lastnega telesa, je filmsko barbarstvo” (vir navedka).

Na splošno daje film gledalcu občutek, da sta Lara in njena zgodba tu, da ju bodo cisspolni gledalci pomilovali, in prikazuje Larin lik ne kot subjekt, temveč kot objekt zgodbe. Cis moški, ki je film režiral, in cis moški v glavni vlogi pa imata dobiček od filma, ki ni dober za trans skupnost, ki naj bi jo predstavljal. Kot to opiše trans novinar Oliver Whitney:

“Larine genitalije, prikazane v večkratnih golih posnetkih Polsterjevega penisa, imajo večjo prisotnost tekom filma Dekle in so središčni v več filmskih zapletih kot lik sam … Kar bi lahko bilo premišljeno raziskovanje težkega dela vsakodnevnega življenja trans punce, film namesto tega uporabi njeno telo kot mesto travme, s čimer privablja gledalce, da reagirajo z gnusom.”

Dejstvo, da si del LGBTIQA+ skupnosti, še ne pomeni, da se avtomatično zavedaš in poznaš vsa vprašanja in izkušnje, s katerimi se srečujejo osebe iz skupnosti. Ne glede na režiserjeve namene, je lahko ta film škodljiv za transspolne osebe in prikazuje skupnost na nespoštljiv in napačen način. Kar šteje je učinek, ki ga ima film, in ne režiserjevi nameni. Vse_i, ki proizvajajo medijske vsebine, imajo odgovornost, da se izobrazijo in vključijo osebe iz skupnosti, ki naj bi jih predstavljale_i.

Pred premiero filma v Sloveniji smo objavile_i članek o filmu v veri, da gre za film, ki dobro predstavlja transspolne teme in osebe. Motile_i smo se in se iskreno opravičujemo, ker se pred tem nismo dodobra prepričale_i o primernosti vsebine filma. Takoj ko smo spoznale_i napako, smo članek in z njim povezane vsebine na družabnih omrežjih odstranile_i.

Viri:

Filmske kritike:

Režiserjev komentar glede izbire igralk_cev:

>

Obišči nas

Slomškova ulica 25
1000 Ljubljana