Kvir Evrovizija
Čeprav je Evrovizija je za mnoge le nepomembno glasbeno tekmovanje, jo je leta 2018 gledalo kar 186 milijonov gledalk⁞cev. Za nekatere od teh gledalk⁞cev pa nam Evrovizija pomeni nekaj posebnega, in sicer bleščečo igro utopične predstave o Evropi, kjer za en večer večina držav našega kontinenta poje o toleranci, raznolikosti in inkluzivnosti. Ko nas je lanskega leta pandemija oropala tega večera idile sem ugotovil kako nas je veliko oseb zaradi tega potolčenih. Začel sem se spraševati zakaj meni osebno in veliko drugim kvir osebam Evrovizija toliko pomeni? Kakšno vlogo igra v sprejemanju naših lastnih identitet in zakaj je večina samooklicanih oboževalcev Evrovizije del kvir skupnosti?
Zakaj nam je Evrovizija kot kvir osebam blizu?
1. Iskanje svoje identitete
Veliko evropskih držav je mladih in nacionalna identiteta oseb živečih v teh državah, med katere spada tudi Slovenija, je šele v začetnih fazah oblikovanja. Poleg tega se je šele po drugi svetovni vojni med Evropejc⁞kami začel oblikovati občutek pripadnosti Evropi in zavedanje o različnih kulturah, ki Evropo sestavljajo. Tako je tudi naša identiteta kot evropejc⁞ke še v oblikovanju.
Izbor predstavnice⁞ka, ki bo zastopal⁞a posamezno državo na Evroviziji lahko veliko pove o tej državi, o njenih prebivalcih, politiki in trenutnih družbenih problemih s katerimi se ukvarjajo. Za primer lahko vzamemo Sestre.
Ko so Sestre leta 2002 zastopale Slovenijo je veliko evropskih držav, še posebno pripadnic Evropski Uniji, nastop Sester za Slovenijo dojelo v smislu razkritja Slovenije kot odprte in sprejemajoče države. Skratka, Evrovizija ima moč, da pošlje določeno sporočilo ostalim sodelujočim evropskim državam. Tega so se očitno zavedal⁞e tudi tist⁞e nasprotnik⁞ce Sester, ki so po njihovem izboru na Emi (Slovenskem nacionalnem letnem izboru za predstavnico⁞ka Evrovizije) odšl⁞e na ulice Ljubljane protestirat proti njihovi zmagi. Ob pogledu na proteste, ki so se dogajali zaradi izbora drag glasbene skupine, so se v Evropskem parlamentu pojavila vprašanja o tem ali je sprejetje Slovenije v Evropsko Unijo, ki je sledila 2 leti pozneje, sploh prava odločitev.
Izbor Sester pa je bil pomemben tudi znotraj lokalnega konteksta. Protesti in nasprotovanja so v Sloveniji odprla pogovor o trenutni nestrpnosti do kvir oseb v Sloveniji. Dala so prostor Društvu ŠKUC in Legebitra, da podajo javne izjave o homofobiji v Sloveniji. Odhod Sester na Evrovizijo tako ni le del slovenske kulturne zgodovine, temveč tudi pomemben mejnik kvir gibanja v Sloveniji.
Evrovizija je bila prvič organizirana leta 1956 z namenom, da se po drugi svetovni vojni kot evropske države med sabo povežemo in začnemo sprejemati in spoštovati naše različne kulture s pomočjo umetnosti. Danes predstavlja oder, kjer kot evropske države delimo svoja stališča, svoje kulture in se povezujemo z drugimi narodnostmi s katerimi si delimo kontinent.
Kot kvir osebe nam je včasih težko sprejeti našo lastno nacionalno identiteto, ker ima naša država toliko zakonov s katerimi kaže, da nas ne obravnava kot enakovredne državljank⁞e. Poleg tega je lokalna družba v kateri živimo do nas velikokrat nesprejemajoča. Včasih to lahko igra vlogo pri (ne)sprejemanju naše nacionalne identitete. Kako naj bomo ponosni Slovenec, če istospolni pari pri nas še vedno ne morejo posvojiti otrok? Kako naj bomo ponosni Slovenec, če se slovenski otroci v šolah še vedno ne učijo o spolni usmerjenosti in spolni identiteti?
Evrovizija je en redkih momentov, ko nekater⁞e kvir slovenc⁞ke čutijo pripadnost do svoje države. Nekater⁞e se lažje povežemo s svojo državo, ko jo vidimo predstavljeno v luči blišča, umetnosti in femininosti, kot pa takrat, ko jo vidimo predstavljeno v očeh heteroseksualnega cisspolnega moškega srednjih let, katerega kravata je bila verjetno dražja od naše mesečne najemnine. Ampak večinoma res vidimo našo državo na tak način, in zaradi tega smo začeli dojemati heteroseksualnost in cisspolnost kot slovensko lastnost. Če sami nismo strejt ali cis nam je zaradi tega težje čutiti pripadnost lastnemu narodu.
Ampak kako je lahko lastnost določenega naroda heteroseksualnost, če nas toliko državljanov ni heteroseksualnih? Biti kvir je v enaki meri slovenska lastnost kot biti strejt. Biti trans je v enaki meri slovenska lastnost kot biti cis.
Boriti se za slovensko družbo, ki je sprejemajoča do marginaliziranih skupnosti pomeni boriti se za dobro slovenske družbe, kajti mi, osebe marginaliziranih identitet, smo Slovenija.
2. Povezovanje s širšo skupnostjo
Ob evrovizijski zmagi Dane International, izraelske trans pevke, leta 1998, je cela država praznovala. Kvir Izraelc⁞ke so praznoval⁞e zmago kvir osebe, Izraelska heteroseksualna skupnost pa je slavila zmago Izraelke. Vs⁞e so se med sabo povezal⁞e. Slavil⁞e so zmago iste kvir izraelske osebe in nikogar več ni zanimalo ali imaš fanta ali punco in katerega spola si, saj se je cela država povezala v eno samo celoto. Kvir osebe so bile v tistem momentu sprejete kot Izraelc⁞ke in so lahko za eno noč čutil⁞e popolno povezavo s svojo državo. Lahko so čutil⁞e sprejetost lokalne strejt skupnosti tako kot je niso še nikoli prej.
Kvir nastopi pa nas lahko povežejo tudi z nevidno skupnostjo, zunaj naših hiš, kjer v tistem momentu spremljamo Evrovizijo. V mislih se lahko povežemo s sebi podobnimi izobčenc⁞kami družbe, ki obstajajo po celi Evropi. Skupaj spremljamo Evrovizijo in vemo, da so še drug⁞e zunaj, tak⁞e kot mi, ki jo gledajo s svojimi starši in pozorno opazujejo njihove odzive na kvir nastope.
3. Družinski dogodek
Veliko od nas nas je Evrovizijo prvič gledalo s svojo družino, še v zgodnjem otroštvu, ko se še nismo počutil⁞e toliko odmaknjen⁞e od svojih družinskih članov zaradi svoje spolne usmerjenost ali spolne identitete. Evrovizijo smo gledal⁞e s svojimi družinami, ko smo se še vedno počutil⁞e del svojih družin, od katerih se nas je veliko v prihodnosti prav zaradi svoje identitete oddaljilo.
Je mogoče to razlog, da so v naši skupnosti tako popularna skupinska gledanja Evrovizije oz. Evrovizijske zabave? Kjer sedimo pred ekranom s svojo izbrano kvir družino? Tradicija, ki smo jo včasih imel⁞e s svojo biološko družino – skupno gledanje Evrovizije – prenašamo zdaj v naše izbrane družine. Vsak od nas potrebuje družino, v kakršnikoli obliki že. In vsaka družina ima svoje tradicije. Ker je gledanje Evrovizije pogosta tradicija naših bioloških družin, se lahko s svojo izbrano družino v tej izkušnji povežemo in skupaj nadaljujemo to tradicijo, da ohranjamo občutek družinske ljubezni in pripadanja.
Evrovizija je imela svojo premiero ob popolnem času, leta 1956, ravno takrat, ko so televizije postale bolj dostopne. Gledanje televizije je velikokrat skupna družinska aktivnost in prav med družine je tako televizija prinesla veliko tem s katerimi se gledalc⁞ke prej še niso seznanil⁞e, med njimi tudi teme povezane s spolno usmerjenostjo, spolno identiteto in spolnim izrazom.
4. Izpostavljanje presoji in obsoji
Kvir osebe smo izpostavljene obsojanju ves čas. Obkrožen⁞e smo z mediji, v katerih lahko vidimo odzive družbe na referendume, proteste, parade, lahko beremo o mnenjih znanih oseb, ki so nestrpna do našega obstoja ali o tistih, ki nas podpirajo. V vsakem primeru, ali je nekdo izven skupnosti sprejemajoč do nas ali ne, smo vedno izpostavljen⁞e presoji o nas kot osebah na podlagi naše spolne usmerjenosti oz. identitete. Mogoče se med Evrovizijo, kjer vs⁞e obsojajo nastope tekmovalk⁞cev – njihov glas, pesem, obleko in celoten nastop, povežemo s tekmovalc⁞kami v isti izkušnji. Tudi sami se včasih počutimo, kot da stojimo na odru pred celim svetom, ki komentira vsak naš najmanjši gib in opazi vsako našo najmanjšo napako. Po drugi strani pa se lahko med Evrovizijo m⁞e postavimo v drugačno vlogo. Tokrat smo m⁞e tist⁞e, ki obsojamo nastopajoče in si za nekaj časa oddahnemo od vloge žrtve v kateri smo ujet⁞e v našem vsakdanjem življenju.
Lahko pa tudi gledamo odzive naših sogledalk⁞cev na kvir nastope. Če se staršem še nismo razkril⁞e nas zanima njihov odziv na kvir nastopajočo⁞ega, saj lahko na podlagi tega preverimo kakšne reakcije lahko sam⁞e pričakujemo od njih, ko se jim bomo pripravljen⁞e razkriti. Sam sem definitivno kriv tega, saj mi je srce vedno začelo hitro razbijati med kvir Evrovizijskimi nastopi, ker sem čakal na odziv mojih staršev, na njihove komentarje in mnenja. Gledanje Evrovizije s starši je bila priprava na razkritje.
5. Performativna narava Evrovizije
Evrovizija privabi kvir gledalce tudi zaradi svoje spektakularne narave in performativnosti. Glede na to, da so življenja kvir oseb velikokrat zaigrana, ko se v določenih ogrožujočih situacijah delamo, da smo strejt ali cis, se povežemo z umetnim življenjem predstavljenim na Evrovizijskem odru. Vsem nam je dobro znana šala, da smo vse kvir osebe dobr⁞e igralc⁞ke, saj smo se toliko let delale, da nas določen spol (ne) privlači. Tako nam je blizu vse kar je na odru, vse kar je zaigrano. Kvir osebe se poistovetimo z zaigranim nastopom, ker se same velikokrat počutimo, kot da je naše življenje le igra na odru, zaigrana za gledalke⁞ce, ki so družba.
Gledanje femininih moških na evrovizijskem odru je neke vrste pobeg od prisiljene toksične maskulinosti vsakdana, ki preži na moške. Služi pa nam tudi zato, da vidimo, da se vse vloge, med drugim tudi vloge spola, lahko razdre, razčleni in sestavi v alternativnem načinu, ki nam osebno ustreza.
Časovnica pomembnih kvir dogodkov Evrovizije
1986: Norveški pevec ima na odru za svoje plesalke drag zasedbo the Great Garlic Girls.
1997: Islandijo zastopa gej pevec Paul Oscar, kot prva razkrita kvir oseba na tekmovanju.
1998: Evrovizijo zmaga trans ženska Dana International, ki zastopa Izrael.
2002: Slovenijo zastopajo prve drag tekmovalke Sestre, ki na koncu zavzamejo 13. mesto.
2007: Dansko zastopa drag kraljica DQ.
2007: Ukrajino zastopa drag kraljica Verka Serdučka.
2007: Za Srbijo zmaga Marija Šerifović, ki se pozneje razkrije kot lezbijka.
2012: Za Švedsko zmaga Loreen, ki se pozneje razkrije kot biseksualka.
2013: Finska predstavnica Krista Siegfrids nastopa s pesmijo Marry Me, kjer se za konec nastopa poljubi s svojo back vokalistko. S pesmijo spodbujajo k uzakonitvi pravice istospolnih partnerk⁞jev do poroke.
2014: Za Avstrijo zmaga drag kraljica Conchita Wurst.
2015: Litva se predstavlja s pesmijo This Time, kjer se na odru poljubita moški in ženski par.
2018: Finsko zastopa Saara Aalto s pesmijo Monsters, v kateri med drugim poje o svoji izkušnji kot lezbijka.
2018: Irsko predstavlja Ryan O’Shaughnessy s pesmijo Together, v kateri je predstavljena ljubezenska zgodba med dvema moškima. Dva plesalca to zgodbo odigrata na odru. Kitajska televizija Mango TV je nameravala ta nastop cenzurirati, tako da jim je EBU (European Broadcasting Union) tisto leto prepovedala prenašati Evrovizijo.
2019: Francijo predstavlja Bilal Hassani, feminino oblečen pevec, ki je razkrit kot gej.
2019: Evrovizijo zmaga Duncan Laurence, nizozemski biseksualen moški.
2020: Madžarska izstopi iz tekmovanja Evrovizije. Krožijo govorice, da je to zaradi njihove desne vlade, ki ji ni všeč Evrovizijsko praznovanje kvir skupnosti
Bližji pogled na posamezne kvir nastope
Dana International: zmaga trans ženske
Dana International je bila stara 29 let, ko je zmagala na Evroviziji s pesmijo Diva. Za večino gledalcev je bilo to prvič, ko so videli trans žensko biti v nečem uspešno.
Dana je diva, ki zavzame oder v svetu, kjer nima privilegijev. Od svojega občinstva zahteva, da se povežejo z močjo, ki jo predstavlja že samo s tem, da stoji na odru kot trans ženska pred transfobo družbo.
Dana je s svojim nastopom naredila kvir identiteto in boj za kvir pravice evropske vrednote. Utelesila je zameglitev nacionalnih, političnih in virskih identitet. S Svojim nastopom kot trans ženska, judinja in evropejka je raztrgala stroge škatle identitet in predstavila nekaj, o čemer se leta 1998 še ni veliko govorilo – intersekcionalnost.
Marija Šerifović: praznovanje raznolikosti spolnega izraza
Marija je bila leta 2007 pri svojih 23 letih izbrana za srbsko predstavnico na Evroviziji.
Njeno pesem Molitva lahko razumemo na veliko različnih načinov. Je ljubezenska pesem, lahko pa tudi predstavlja iskreno prošnjo za postjugoslovansko in postvojno povezanost balkanskih držav, bratstvo južnih slovanov skrito v ljubezensko metaforo. Veliko gledalcev, ki je pesem razumelo kot ljubezensko zgodbo med dvema ženskama, je razumelo njen nacionalni izbor kot željo Srbije oz. njenih državljank⁞ov biti del bolj odprtih evropskih vrednot. Pesem lahko tako razumemo tudi kot odgovor na Srbsko novo ustavo, ki je začela veljati leta 2006, kjer je zakon definiran kot zveza med moškim in žensko, ne glede na to, da se zavezuje tudi k priskrbljenim pravicam za manjšine.
Marija Šerifović je stopila na oder Evrovizije kot maskulino oblečena ženska s kratkimi lasmi, romkinja, nenormativna oseba oblečena v drago Dolce & Gabbana “moško” obleko. Z eno roko je držala mikrofon, drugo je imela potisnjeno v sprednji žep svojih hlač. Njen suknjič je odkrival belo srajco in njen metuljček ji je nezavezan visel okrog vratu. Obute je imela bele športne copate, na obrazu so ji stala kvadratna črna očala. Kmalu so se za njo pokazale back vokalistke, oblečene v obleke s črnimi kravatami in črne čevlje z visoko peto. Med petjem so se držale za roke.
Še večje namigovanje na lezbijčno skupnost se je pokazalo naslednjega leta – 2008, ko je Evrovizijo gostila Srbija. Za uvod v tekmovanje je Marija zapela priredbo svoje zmagovalne pesmi. Še vedno je bila oblečena v črn suknjič, k njej je pristopila plesalka oblečena v belo poročno obleko. Med pesmijo se spogleduje z Marijo in ji ponudi poročni šopek, ki ga Marija vrže med publiko. Njene plesalke, ki se kmalu pojavijo za njo so oblečene na pol kot neveste in na pol kot ženini. Vsaka ima na roki narisano polovico rdečega srca, ki se sestavi v celoto, ko plesalke med sabo sklenejo roke.
Njena zmaga ne predstavlja le zmage za Srbijo, romsko skupnost in lezbično skupnost, ampak tudi za utopijo tolerance h kateri naj bi kot evropejci stremeli.
Conchita Wurst: zmaga za nediskriminatorno Evropo
Conchita je avstrijska pevka in drag kraljica, ki je pri svojih 26 letih zmagala s svojo pesmijo Rise Like a Phoenix na Evrovizij leta 2014.
Kot je omenil generalni sekretar Ban Ki-Moon v Združenih narodih, je tisto, kar je njeno zmago naredilo tako pomembno to, da jo je Conchita spremenila v moment poučevanja o človekovih pravicah. Njena zmaga predstavlja, kot je sama rekla, zmago za vse tiste, ki verjamejo v prihodnost, ki lahko deluje brez diskriminacije in temelji na toleranci in spoštovanju. Takratni avstrijski predsednik je tudi sam komentiral, da njena zmaga ni le zmaga za Avstrijo, temveč zmaga za toleranco in raznolikost Evrope.
Veliko Evropejk⁞cev je nasprotovalo njeni zmagi. Madžarska stranka je celo izrabila njen nastop za desničarsko propagando. Na plakatu sta bili fotografija bele družine ter fotografije Conchite, pod prvo fotografijo je pisalo: “naša evropa”, pod drugo pa “njihova evropa”. Njen nastop je hotela cenzurirati Beloruska televizija, saj bi po njenem mnenju spremenil Evrovizijo v “leglo sodomije”.
Sestre: kar želiš si to ni greh
Pogosto poimenovan kot prvi coming-out komad Evrovizije, Samo ljubezen predstavlja pomemben del evrovizijske kvir revolucije.
Kot je bilo rečeno že na začetku, so bile Sestre kar kontroverzna izbira, saj so prebudile mnogo homofobih protestov na ulicah Ljubljane. Na koncu so Sestre prišle do 13. mesta v finalu Evrovizije, kar je eden od naših boljše uvrščenih nastopov. V Vsakem primeru so Sestre omogočile kvir skupnosti vidnost v Sloveniji, možnost o odprtju pogovora za naše pravice in so nas Evropi predstavile kot sprejemajočo državo. Poleg tega smo pomemben del evropske kvir kulture in na to smo lahko ponosn⁞e.
Kvir kultura na Evroviziji
Spreminjanje našega razumevanja spola
Evrovizija je sezona androginosti. Dragice, plesalke z obritimi glavami in možati moški z ličili. Kot biseksualen moški lahko rečem, da so ti nastopi zame nebesa na ekranu. Veliko nastopov je povezanih s svobodo izražanja, na nek način je Evrovizija kot parada praznovanja vseh spolnih izrazov, saj poudarja podobnosti med vsemi spoli in premika meje heteronormativnih identitet.
Pogosto vidimo tudi cis strejt moške, ki so na odru nežno zaljubljeni in izražajo svoja čustva, kot so na primer žalost za izgubljeno ljubeznijo ali pesmi o boju z depresijo. S svojimi nastopi premikajo meje družbe do strogih pričakovanj, ki jih ima svet do oseb moškega spola, med katere spada tudi zatiranje čustev. To, da lahko vidimo na ekranu moške, ki se oddaljujejo od določenih patriarhatskih norm privabi kvir gledalke⁞ce, saj se lahko z njimi poistovetimo. Uživamo ob gledanju oseb, ki so za 3 minute svojega nastopa svobodne od družbenih norm in pričakovanj. Medtem ko na odru pred celim svetom odkrito kažejo svoja čustva, mi živimo skozi njih in uživamo v second-hand svobodi.
Kaj je camp?
Ker je camp produkt drag kraljic in kraljev, sem za definicijo prosil drag performerko⁞ja Eric Dagger, ki pravi: “Camp je zame kič na dober način. Je stil, ki uporablja elemente, ki so včasih zelo kritizirani, kot so luksuz, opulenca in ekstravaganca, in jih spremeni v high fashion. Nastal je v Afro-ameriških in Latine krogih, predvsem v ballroomih, kjer so bile predstavljene kategorije oblačenja, hoje in plesa z elementi ekstravagance in opulence. Camp se uporablja v LGBTQIA+ krogih kot mimika lifestyla bogatih in slavnih, ampak na še bolj ekstravaganten način. Camp ni samo stil, ampak je tudi mentaliteta, kjer se posamezna oseba uveličava in si dviguje samozavest s pomočjo mimike ekstravagance in elegance.”
Kot je Eric Dagger sam⁞a omenil⁞a, je camp tudi način kako si oseba lahko dvigne samozavest. Kot družben⁞e izločenc⁞ke se pogosto kvir osebe počutimo, kot da nam uspeh (ki ga povezujemo z bogastvom in slavo) nista naklonjena zaradi naše spolne usmerjenosti ali spolne identitete. Zanima nas blišč in bogastvo, ker že od rojstva iz okolja dobivamo znake, da ne moremo ničesar doseči, zaradi tega, ker smo taki, kot smo. Včasih se počutimo kot, da se z denarjem in razkošjem lahko pokažemo družbi, da tudi mi lahko uspemo, navkljub svoji kvirnosti. Hočemo se dokazati. Mogoče nas zaradi tega camp tako privlači.
Camp nam omogoča, da reevaluiramo svoj status kot oseba marginalizirane skupine.
Ali je Evrovizija kvir dogodek?
Kvir gledalc⁞ke velikokrat vidimo nastope v kvir kontekstu. To ne pomeni nujno, da je Evrovizija kvir, ampak pomeni, da so meje med festivalom zamaknjene, in se enkrat na leto združijo kvir lastnosti z lastnostmi evrovizijskega spektakla.
Kvir osebe imamo veliko teoretičnega znanja o zgodovini Evrovizije in Evroviziji sami. Največ ljudi, ki bi se opisalo kot zaprisežen⁞e oboževalc⁞ke Evrovizije nas je kvir. Na nek način se počutimo, da nam Evrovizija pripada, ker so enkrat na leto naša nenormativnost in flambojantntnost na prireditvi sprejete in praznovane. Evrovizija je kvir festival, ker je premikanje mej glede spola in spolnega izraza razumljeno kot kvir aktivizem.
Ampak večina Evrovizijskih gledalcev vseeno spada v cis hetero evropski srednji spol, ki pa je poznan po tem, da je (iz dovolj velike razdalje) rad del nečesa “novega in zanimivega”, kot je na primer kvir gibanje. Njihovi pogledi na našo skupnost ne temeljijo na sprejemanju kvir oseb kot enakovrednih, ampak nas več ali manj vidijo kot mavrični cirkus, kjer si lahko ogledaš čuda človeštva. Ampak, čeprav iz napačnih razlogov, vseeno sodelujejo v spreminjanju Evrovizije v vedno le bolj kvir spektakel.
Za koga navijamo?
Zgodovinsko gledano so zmagovalc⁞ke večinoma nepričakovan⁞e, tist⁞e, ki premagajo vse možnosti proti njim in zmagajo, navkljub nejeveri mnogih. To je že sama po sebi precej kvir naracija. Večina mladinskih kvir romanov, ki sem jih prebral ima to isto rdečo nit. Je zgodba s katero se lahko vsak od nas na nek način poveže. Še posebno tiste kvir osebe, ki smo kot osamljen⁞e najstnik⁞ce dobil⁞e svoj dom v sprejemajoči skupini prijateljic⁞ev ali kvir skupnosti sami.
Zmagovalc⁞ke so večinoma tist⁞e, ki najbolj izstopajo. Tako skozi njihovo zmago, ko so sprejete s strani evropske publike, sprejemamo nas, ki obstajamo izven družbene norme. Vs⁞e se poistovetimo s tekmovalko⁞cem, ki se razlikuje od večine.
Raziskovanja v smeri evrovizijskih favoritov kvir oseb kažejo, da še vedno držimo za tisto⁞ega evrovizijsko⁞ega tekmovalko⁞ca, ki se najbolj razlikuje od drugih, ne glede na to ali je ta tekmovalka⁞ec kvir ali ne.
Odvzem Evrovizije iz rok višjega sloja
Evrovizija je bila od petdesetih do konca devetdesetih let prejšnjega stoletja razkošno tekmovanje, katerega se je v živo udeležil višji sloj oblečen v skrbno izbrane večerne toalete. Leta 1997 je bilo prvič dovoljeno samoooklicanim Evrovizijskim oboževalkam⁞cem, da stojijo v prvi vrsti publike publike, pred odrom. Takrat smo začel⁞e prevzemati Evrovizijo iz rok višjega sloja in jo spreminjati v dogodek “navadnih” ljudi, dogodek kjer lahko vs⁞e od nas, ne glede na naš sloj, pokažemo svoje mnenje. Prevzeli smo jo za našo. Prevzeli smo jo za kvir. Prevzeli smo jo za platformo namenjeno širjenju pomembnih sporočil vsej Evropi. Dandanes je Evrovizija polna mavričnih zastav, in že to, da cela Evropa en večer gleda publiko napolnjeno s kvir vizualnimi podobami je akt upora proti cis-hetero-normativnosti.
Napisal Lan Aidan Remec.
Viri in literatura
Slike: (po vrsti)
- Evrovizijski spomini: Sestre (2002) | TočnoTo (tocnoto.si)
- Showbiz – latest celebrity news, gossip, photos, TV and film reviews | The Sun | Eurovision, Latest celebrity news, Eurovision song contest (pinterest.ch)
- 10 reasons why we love Lithuania at the Eurovision Song Contest (wiwibloggs.com)
- Retro Rankings | Birmingham 1998 | (eurovisionbyjaz.com)
- Eurovision Song Contest 2008 – Grand Final – Full Show – YouTube (posnetek zaslona)
- Austrian drag queen wins Eurovision | The Times of Israel
- The Heritage of the Eurovision Song Contest (part 2) – INA PAT 12 – Notes (home.blog)
- Eurovision Song Contest: The Biggest Scandals – Indie Mac User
- https://www.timesofisrael.com/iceland-fined-for-eurovision-pro-palestinian-protest-at-tel-aviv-final/
- Euphoria! Eurovision is now a degree course at the University of Melbourne | The Independent | The Independent
Članki:
Jamie Halliwell, ‘All Kinds of Everything’? Queer Visibility in Online and Offline Eurovision Fandom. Westminster Papers in Communication and Culture, 2018
Annamari Vänskä, Bespectacular and over the top. On the genealogy of lesbian camp. SQS–Suomen Queer-Tutkimuksen Seuran Lehti, 2007
Brian Singleton, Karen Fricker & Elena Moreo, Performing the queer network. Fans and families at the Eurovision Song Contest. SQS–Suomen Queer-Tutkimuksen Seuran Lehti, 2007
Mikko Tuhkanen, Introduction. Queer Eurovision, post-closet. SQS–Suomen Queer-tutkimuksen Seuran lehti, 2007
Ivan Raykoff, Queer Patriotism in the Eurovision Song Contest. The Oxford Handbook of Music and Queerness
Peter Rehberg, Taken by a Stranger: How Queerness Haunts Germany at Eurovision. Performing the ‘New’Europe, 2013
Peter Rehberg, Winning failure. Queer nationality at the Eurovision Song Contest. SQS–Suomen Queer-tutkimuksen Seuran lehti, 2007
Internetni viri:
How Eurovision became a gay-friendly contest (france24.com) 10.3.2021
https://www.theguardian.com/music/2018/may/10/viva-la-diva-how-eurovisions-dana-international-made-trans-identity-mainstream 11.3.2021
https://www.pinknews.co.uk/2018/05/10/china-banned-from-broadcasting-eurovision-after-censoring-same-sex-dancing/ 9.5.2021
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_visibility_in_the_Eurovision_Song_Contest 9.5.2021
https://www.pinknews.co.uk/2018/03/21/eurovisions-saara-aalto-comes-out-as-lesbian-ahead-of-sassy-and-fun-album-and-new-single-monster/ 9.5.2021
https://eurovisionfun.com/en/2020/10/hungary-does-not-return-to-the-contest-no-connection-of-a-dal-with-eurovision-2021/ 9.5.2021
https://www.pinknews.co.uk/2020/05/16/eurovision-2020-best-performers-gay-trans-lgbt-first-dana-international-conchita-wurst/ 9.5.2021
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Eurovision_Song_Contest_winners 9.5.2021
https://eurovision.tv/story/186-million-viewers-2018-eurovision-song-contest 9.5.2021