Kratek vodnik za učiteljice in profesorice

Uvod
Mladostnice v času šolanja raziskujejo, spoznavajo in odkrivajo dele svoje identitete, tudi v povezavi s spolom in spolno usmerjenostjo. Če ob tem prejmejo ustrezno podporo in so deležne sprejemajočega okolja, bo njihovo duševno zdravje stabilnejše, razvoj njihovih potencialov v šolskem okolju pa bolj izrazit. LGBTI+* mlade zaradi svojega odstopanja od družbenih pričakovanj v primerjavi z vrstnicami doživljajo več medvrstniškega nasilja ter kažejo več samopoškodovalnega in celo samomorilnega vedenja. Učiteljice igramo pomembno vlogo v življenju mladih ter s tem pri zaščiti mladih iz ranljivih skupin in ustvarjanju varnih, vključujočih šolskih prostorov. Skupaj lahko zmanjšamo spregledano nasilje in opolnomočimo žrtve na več različnih načinov.
Bolje preventiva kot kurativa
Šolski prostor je kot eden izmed javnih prostorov prepreden z večinskimi družbenimi normami in prepričanji. Kot tak tudi na področju kvir* oz. LGBTI+ tematik ni nevtralen, temveč so v njem prisotna heteronormativna* in cisnormativna* izhodišča v komunikaciji. Odsotnost odprtega pogovora o kvir osebnih okoliščinah ohranja to temo kot tabu in sporoča, da je z učenkami, ki so del te skupnosti, nekaj narobe ali da je njihova identiteta sramotna. S tem pri njih vzbuja strah pred nestrpnostjo, pri ostalih pa krepi nestrpna prepričanja, ki se jih učijo v drugih okoljih.
Za ustvarjanje varnega prostora lahko v komunikacijo z učenkami vnesemo določene vsebine, ki kažejo na sprejemajoč odnos do LGBTI+ tem. To lahko storimo tako, da v šolske naloge ali razprave mimogrede vključimo primere, kjer nastopajo LGBTI+ osebe. Uporabljajmo izraze, ki so del LGBTI+ terminologije (pomagate si lahko s slovarčkom na zadnji strani). Pomembno je, da omenjene izraze uporabljamo naravno in brez zadrege (beseda lezbijka ni grda beseda), hkrati pa tudi pravilno. S tem učenkam sporočamo, da so LGBTI+ osebe običajen in enakopraven del družbe ter da se iz njihove izkušnje ne norčujemo.
Simbolno lahko svoje razumevanje in odprtost glede LGBTI+ tematik nakažemo tako, da imamo v prostoru ali na sebi simbol podpore v barvah mavrične zastave (npr. svinčnik, priponko, zapestnico v mavričnih barvah).
Praktični nasveti za ustvarjanje varnega učnega okolja
- Uporabljajmo vključujoč način govora: Izogibajmo se domnevanju spolne identitete posameznic in njihove družinske strukture.
- Vzpostavimo jasna pravila: Na pravila in ukrepe proti medvrstniškemu nasilju je pomembno redno opozarjati, jih imeti zapisana na vidnem mestu in tudi dosledno ukrepati ob njihovi kršitvi.
- Normalizirajmo spoštovanje: Bodimo zgled mladim s spoštljivim vedenjem in zavračanjem poniževalnih stereotipov.
- Spodbujajmo zavezništvo: Učimo učenke, kako lahko podpirajo druga drugo.
- Preverimo svoj učni načrt: Prepoznajmo priložnosti za vključitev LGBTI+ oseb in tem. Ne izogibajmo se njihovi omembi, kjer je to smiselno.
- Varni prostori: Na stene obesimo simbole in plakate o inkluzivnosti, enakopravnosti in spoštovanju različnosti. Vzpostavimo in opozarjajmo na varne prostore ter podporne osebe (npr. šolsko psihologinjo, LGBTI+ pogovorno skupino).
- Uvedimo anonimno prijavljanje medvrstniškega nasilja: Na vidno mesto postavimo “nabiralnik” (npr. kartonsko škatlo z zarezo) ali ustvarimo spletni obrazec in na stene obesimo plakate s QR kodo s povezavo.
- Strokovno izobraževanje: Udeležujmo se treningov na temo LGBTI+ skupnosti in medvrstniškega nasilja. Obstaja več izobraževanj za učiteljice in institucije, nekatere lahko najdete tudi v katalogu Katis. Predavateljice povabite na svojo šolo in priredite izobraževanja za vse zaposlene.
Informirajmo se o LGBTI+ tematikah: Kadar česa ne razumemo, potrebujemo nasvet ali želimo dostop do informativnih publikacij, se lahko vedno obrnemo na nevladne organizacije.

Prvi ukrepi ob zaznavi medvrstniškega nasilja
Če se med učenkami začnejo pojavljati homofobne in/ali transfobne opazke, komentarji ali celo nasilje, je pomembno, da se vedno odzovemo. Če imate na šoli v pravilniku posebej omenjeno odzivanje na homofobno in transfobno nasilje, se ga držite, sicer pa sledite splošnemu protokolu ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja. V splošnem:
- Poslušajmo brez obsojanja: Dovolimo učenki, da se izrazi in nam zaupa svojo izkušnjo. Učenki bo pomagalo, če bo razumela, da situacijo jemljemo resno.
- Dokumentirajmo: Incidente si beležimo z datumi, urami, potekom dogajanj in relevantnimi podrobnostmi.
- Sledimo smernicam šole in ukrepajmo varno: Sledimo ustaljenim postopkom prijavljanja medvrstniškega nasilja in primere obravnavajmo hitro, a mirno. Prosimo za pomoč, če jo potrebujemo.
Razumevanje širše slike
Čeprav je medvrstniško nasilje popolnoma nesprejemljivo, je pomembno razmisliti tudi o razlogih za vedenje učenke, ki ga izvaja. Ti so lahko duševna stiska, težave v družini, pretekle izkušnje kot žrtev medvrstniškega nasilja ali celo stiska in zanikanje ob odkrivanju lastne LGBTI+ identitete. Pozorni moramo biti tako na žrtve kot na posameznice, ki izvajajo nasilje. Le tako lahko zagotovimo, da bodo vse učenke deležne potrebne podpore.
Kdaj poiskati zunanjo pomoč
- Če učenka kaže znake hude stiske ali samopoškodovanja.
- Če se medvrstniško nasilje nadaljuje ali poslabša kljub vašim intervencijam.
- Če potrebujete podporo ali nasvet.
Viri podpore za vas in vaše učenke
Za dodatno strokovno pomoč in podporo se lahko obrnete na:
- Psihosocialno svetovalnico za LGBTI+ osebe, ki deluje v okviru društva Legebitra. Tja lahko po potrebi usmerite tudi učenke; pogoj za vključitev je dopolnjena starost 15 let.
- Društvo DIH – Enakopravni pod mavrico, ki ponuja brezplačne izvedbe vključujočih aktivnosti na šolah in mladinskih centrih na različne tematike, povezane z LGBTI+ vsebinami ter opolnomočenjem mladih.
- Druge nevladne organizacije, ki prirejajo raznovrstne aktivnosti v podporo LGBTI+ mladim.
Ne pozabite:
Varno in vključujoče učno okolje koristi vsem, tako LGBTI+ učenkam kot tudi ostalim. Prepogosto podcenjujemo lasten vpliv na naše učenke, vendar lahko že majhna dejanja naredijo bistveno razliko v življenju mladih LGBTI+ oseb ter spremenijo tesnobo v občutek pripadnosti in strah v veselje do obiskovanja šole.
Slovarček
aseksualna oseba – oseba kateregakoli spola, ki redko doživlja spolno privlačnost do drugih ali je sploh ne doživlja
biseksualna oseba – oseba kateregakoli spola, ki lahko doživlja spolno in/ali romantično privlačnost do oseb kateregakoli spola
cisnormativnost – družbena predpostavka, da so vse osebe cisspolne, tj. da se njihova spolna identiteta ujema s spolom, pripisanem ob rojstvu
gej – moški, ki ga spolno in/ali romantično privlačijo moški
heteronormativnost – družbena predpostavka, da so vse osebe heteroseksualne, tj. da jih privlačijo izključno osebe “nasprotnega” spola
homofobija – strah, nestrpnost in/ali sovraštvo do (domnevno) istospolno usmerjenih oseb ter dejanj, ki ne ustrezajo osebnim predstavam o spolni usmerjenosti
transfobija – strah, nestrpnost in/ali sovraštvo do (domnevno) transspolnih oseb ter dejanj, ki se ne skladajo s tradicionalnimi spolnimi vlogami (ženska/moška)
interspolna oseba – oseba, rojena z biološkimi spolnimi značilnostmi (kromosomi, hormoni, spolni organi), ki ne ustrezajo družbenim pričakovanjem glede tipične definicije za moško ali žensko telo
kvir (poslovenjena angl. beseda queer) – oseba, ki se identificira zunaj heteronormativnih in/ali cisnormativnih okvirov; beseda kvir se pogosto uporablja kot sopomenka za kratico LGBTI+
lezbijka – ženska, ki jo spolno in/ali romantično privlačijo ženske
LGBTI+ – kratica, ki zajema (L) lezbijke, (G) geje, (B) biseksualne osebe, (T) transspolne osebe, (I) interspolne osebe ter (+) druge seksualne in spolne manjšine
transspolna oseba – oseba, ki se ne poistoveti s spolom, ki ji je bil predpisan ob rojstvu
spol, pripisan ob rojstvu – spolna oznaka, ki jo ob rojstvu določijo na podlagi zunanjih spolnih značilnosti telesa (moški/ženska)
Opomba: Spolne usmerjenosti in spolne identitete niso fiksne kategorije, temveč fluidne. Npr. nebinarna oseba se lahko identificira tudi kot lezbijka, aseksualna oseba se lahko identificira kot gej. Za dodatna vprašanja se lahko obrnete na naše društvo.
Društvo DIH – Enakopravni pod mavrico
+386 41 562 375
Skupaj proti medvrstniškemu nasilju nad LGBTI+ učenkami in dijakinjami : Kratek vodnik za učiteljice in profesorice
Ljubljana, oktober 2025
Naklada: 700
Lektoriranje: Polona Kavčič
Oblikovanje: Nika Prša
Ilustracija: Karolina Marušič
This program is supported by IGLYO. The views expressed are those of the authors and do not necessarily reflect those of IGLYO.
This document has been produced using funds of a Joint Project between the European Union and the Council of Europe. The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of the European Union or the Council of Europe.